行動経済学 Behavioral Economics

経済学は経済活動から特定の法則を見い出そうと謙虚に努める科学としての役割を誠実に果たす限り、非常に有効で有用な学問です。

Economics is a highly effective and useful study as long as it modestly plays its role as a science and honestly strives to find certain patterns of economic activities.

ようやく1950年代、1960年代に経済学もかような姿勢を見せ始めますが、理論をうまく一般化できずにいました。

Although some prominent economists finally tried to find certain patterns of economic activities during the 1950’s and 1960’s, they couldn’t have generalize their theory successfully.

ところが、1980年代、1990年代に心理学や社会心理学をうまく取り入れた行動経済学が登場し、大発展しました。

However, behavioral economics that effectively took in psychology and social psychology came out and developed significantly during the 1980’s and 1990’s.

今では行動経済学の認知度は高くなり、ビジネス界でも「プロスペクト理論」、「ハロー効果」、「プライミング効果」、「認知的不協和」、「現在志向バイアス」、「ナッジ」などの用語もよく知られ、広く使われるようになりました。

Now that behavioral economics is popularly known, such its theories as “Prospect Theory”, “Halo Effect”, “Priming Effect”, “Cognitive Dissonance”, “Present Bias”, and “Nudge” are well known and widely used terms in business world as well.