北条時行 Tokiyuki Hojo

遂には建武の新政に辟易とした一部の武士が反乱を起こすようになったため、これを抑えるために後醍醐天皇はより一層権威主義的になっていきました。

Finally being fed up with the Reform in Kenmu, some Samurai started rioting; to suppress them, Godaigo Emperor became even more authoritative.

この悪循環によって武士の怒りと不満は寧ろますます溜まっていくことになりました。

This vicious cycle rather resulted in making Samurai angrier and more frustrated.

そして、最後の鎌倉執権となった14代執権であった北条高時の子の北条時行は兵を挙げました。

Seeing this, Tokiyuki Hojo, a son of Takatoki Hojo, the 14th and the last Kamakura Shikken raised an army.

北条時行足利尊氏の弟の足利直義を1335年に鎌倉から排除することに成功しました。

In 1335, he succeeded in ejecting Takauji Ashikaga’s brother, Tadayoshi Ashikaga from Kamakura.

足利尊氏はすぐに後醍醐天皇北条時行討伐の勅を出すよう願い出ましたが、足利氏が強大になり過ぎることを危惧した後醍醐天皇はこれを拒みました。

Although Takauji Ashikaga immediately requested that Godaigo Emperor issue the Imperial order to subjugate Tokiyuki Hojo, he turned it down because he was feeling apprehensive about Ashikaga Clan gaining too much power.

そこで、足利尊氏は朝廷から離脱し、鎌倉に行って北条時行を討ちました。

So, Takauji Ashikaga defected from the dynasty, and he went to Kamakura and defeated Tokiyuki Hojo.