観応の擾乱 The Disturbance in Kanno

観応の擾乱」という大きな騒乱が1350年から1352年までに起きました。

There was a major disturbance between 1350 and 1352 called, “the Disturbance of Kanno (the name of a Japanese Era)”.

家臣に良い暮らしをさせることを最重要視していた足利尊氏室町幕府執権の高師直に家臣へ積極的に褒美を与えさせていました。

Taking the welfare of his vassals most importantly, Takauji Ashikaga had Muromachi Bakufu’s Shikken, Moronao Ko actively give rewards to his vassals.

他方、幕府の政務と地方の訴訟管理を任されていた弟の足利直義は厳格に公平に職務を全うしたいと考えていました。

On the other hand, his brother, Tadayoshi Ashikaga who was assigned to manage the political affairs of Bakufu and local litigation issues wanted to get his job done strictly impartially.

そこで、足利尊氏は家臣が当事者となる訴訟については高師直が担当できるよう権限を与え、家臣に有利な判決が出るようにしていました。

So, Takauji Ashikaga authorized Moronao Ko to deal with the cases of litigation involving his vassals and gave him the power to judge in favor of his vassals.

これに不満を抱いた高潔な足利直義足利尊氏高師直を解任するよう説くことに成功しましたが、高師直はすぐに反乱を起こして足利直義を隠居に追い込みました。

A noble man, Tadayoshi Ashikaga successfully talked Takauji Ashikaga into dismissing Moronao Ko, but Moronao Ko promptly had a riot and made Tadayoshi Ashikaga retire.

その後、足利尊氏は子の足利義詮足利直義の職務を引き継がせることを決めました。

Subsequently, Takauji Ashikaga decided to have his son, Yoshiakira Ashikaga take over the position and job of Tadayoshi Ashikaga.